Webmagazine

totul de la @ la WWW

Page Rank – functionarea algoritmului

pagerankPageRank (expresie engleză cu traducerea Rangul Page) este un algoritm de analiză a hiperlegăturilor din Internet, folosit de motorul de căutare Google pentru a acorda o pondere fiecărui element dintr-o mulţime de documente interconectate prin hiperlegături, cu scopul măsurării importanţei relative în cadrul mulţimii. Dacă pagina A conţine un link (o legătură) către pagina B, se presupune implicit că A afirmă despre B că acesta este important, deci B trebuie să fie mai bine cotat în clasamente. Cu cât există mai multe legături calitative către un site, cu atât PageRank-ul acestuia va fi mai mare şi locul în clasament mai înalt. Coeficientul PageRank este un număr întreg care poate lua valori între 0 şi 10.

Numele de PageRank provine de la informaticianul american Larry Page, care a dezvoltat algoritmul la Universitatea Stanford. Numele este o marcă înregistrată a companiei Google; totuşi patentul (U.S. Patent 6285999) aparţine Universităţii Stanford, iar Google deţine o licenţă exclusivă de utilizare a patentului. În schimbul acestei licenţe Universitatea a primit 1,8 milioane de acţiuni ale lui Google; acţiunile au fost vândute în 2005 pentru 336 milioane de dolari.

Google ia în considerare doar legăturile de la situri ce au un PageRank (“PR”) mai mare sau egal cu 4. Google consideră un link dinspre un site drept un vot de încredere. Totuşi Google evaluează valoarea acelui link la o valoare procentuală mai mică decât valoarea PR a sitului de unde provine acel link. PageRankul dat paginii A de către pagina B scade direct proporţional cu numărul de linkuri aflate pe pagina B. Între o pagină care are un PR de 4 cu numai 2 linkuri, şi alta ce are un PR 6 dar are 5 linkuri, este indicat un link de la pagina cu PR 4. Conform lui Sergey Brin şi Larry Page, cofondatori ai Google, PageRank-ul unei pagini se calculează conform formulei:

PR(A) = (1 – d) + d * SUM ((PR(I->A)/C(I)) unde:

  • PR(A) este PageRank-ul paginii A.
  • d este in general 0,85.
  • PR(I->A) este PageRank-ul paginilor I care conţin un link catre A.
  • C(I) este numărul de linkuri ale paginii I.
  • PR(I->A)/C(I) este valoarea PR pe care A o primeşte de la I.
  • SUM (PR(I->A)/C(I)) este suma tuturor valorilor PR pe care A le primeşte de la paginile care conţin linkuri către ea.

Sursa: www.wikipedia.org/

Taguri: , , ,

Leave a Response